AVM bezoek Berlijn + IFA

Op 7 Augustus van dit jaar kreeg ik ineens een verrassende mail in mijn mailbox. Eind Augustus stond IFA 2018 op het programma en het leek AVM een leuk idee om een aantal mensen langs laten komen in Berlijn voor een kijkje achter de schermen. AVM is een van de grotere fabrikanten van netwerkapparatuur. De mensen die klant zijn bij Xs4all zijn al bekend met dit merk. Deze provider levert namelijk een Fritz!Box aan hun klanten. Als je geen abonnee bent bij die provider, is het altijd mogelijk de producten van AVM in de winkel te kopen. Naast modems heeft men ook repeaters, powerline adapters, telefoons en tegenwoordig zelfs radiatorknoppen!

Veel te vroeg moest ik op het vliegveld aanwezig zijn, aangezien we om 12 uur werden verwacht op het kantoor van AVM. Met de regel dat je 2 uur van tevoren aanwezig moet zijn op het vliegveld, was het pijnlijk om rond 4:30 op te staan. Maar een reis naar Berlijn doe je niet al te vaak. Op het vliegveld aangekomen kwam ik daar vrijwel meteen Foritain tegen, die ook uitgenodigd was. Dus ja, gezellig met elkaar opgetrokken en na een korte vlucht waren we omstreeks 10:45 gearriveerd op het hoofdkantoor van AVM.

Veel te vroeg, dus namen we de tijd om nog even een kopje koffie met gebak (en voor sommigen nog het ontbijt) te nuttigen bij 1 van de oudste gebakszaken van Berlijn, “Konditorei Buchwald”. Een leuke plek om iets te nuttigen met veel zoetigheid, alleen als het 25 graden is, wordt dit vergezeld met een aantal vriendjes die daar ook van houden. Uiteindelijk kwamen we rond 12:00 terug op de plaats van bestemming: het kantoor van AVM. Maar dit bestaat niet uit 1 pand… het personeel is verspreid over vier verschillende panden! In het hoofdpand werden we welkom geheten door Janis, Erik, Gerrit en Miek. Na een korte inleiding en welkom werden we meegenomen naar de eerste afdeling: de plek waar alle apparatuur wordt bedacht en getest. Parallel daaraan is er een ruimte waar de prototypes worden ontwikkeld.

R&D

Als een prototype eenmaal verzonnen is, wordt deze ook daadwerkelijk gebouwd. Het PCB wordt extern gemaakt, maar de componenten worden in het pand zelf op het PCB geplaatst. Dit moet niet verward worden met de productie. Dit vindt namelijk niet in Duitsland plaats, maar in het oosten. Door middel van een specialistische opstelling is precies te zien welk onderdeel waar geplaatst moet worden. Er wordt een rol met chips klaargezet door een medewerker. Vervolgens is precies te zien waar deze chips geplaatst moeten worden. Als uiteindelijk alle chips geplaatst zijn, wordt het PCB in een oven geplaatst, waardoor alle onderdelen gesoldeerd worden. Vervolgens is de andere kant aan de beurt.

Wanneer dit stuk gedaan is, wordt er in een andere ruimte de wat grotere chips geplaatst. Maar het kan ook voor komen dat één of meerdere chips tijdens het solderen scheef zijn komen te zitten. Via het “Rework Station” is het mogelijk de grotere chips te plaatsen met een specifieke temperatuur. Dit omdat er lucht van onderaf geblazen wordt op het PCB. De temperatuur van deze lucht is precies af te stellen, omdat elke chip een andere temperatuur nodig heeft om vast gesoldeerd te worden.

Testing/Quality Control

Dan is het product eindelijk ontwikkeld en klaar om op de markt gezet te worden. Maar natuurlijk wil je wel dat je product aan de kwaliteitseisen voldoet die je van tevoren vast hebt gesteld. Daarvoor heeft AVM een eigen testlab, waarin verschillende soorten apparatuur blootgesteld worden aan verschillende tests. Om dit te bekijken, moesten wij ongeveer een verdieping of 3 naar beneden, naar de kelder van het hoofdgebouw. Daar zagen we in een kantoor een oven die kan testen of producten wel tegen bepaalde temperaturen kunnen. Zoals in de afbeelding hierboven te zien is, werden er toen radiatorknoppen getest. Op het moment dat wij op bezoek waren, was men bezig deze te testen bij een temperatuur van 50 graden. Volgens de specificaties van het product kan het echter een maximum temperatuur van 45 graden aan, dus worden ze al blootgesteld aan hogere temperaturen dan op de verpakking staan. Dit wordt bewust gedaan, zodat men de maximum temperatuur ook kan garanderen.

De volgende opstelling die wij te zien kregen, was een compleet afgedichte kamer. Waarschuwing was meteen al: mensen met een pacemaker moeten hier maar weg blijven. Dit is namelijk de RF-kamer waar de straling gemeten wordt van de router. De kamer wordt hermetisch afgesloten, zodat straling niet kan ontsnappen en daarmee verkeerde waardes gemeten worden. Er bevinden zich aan één kant van de kamer twee antennes, terwijl er aan de andere kant van de kamer de apparatuur wordt geplaatst.

Stonden we eerst in een kamer waar de temperatuur nog lekker was, gingen we vervolgens naar een kamer waar het maar liefst 37 graden was. Een lekkere temperatuur om in te werken, zeg maar. In deze kamer bevinden zich verschillende DSLAM aansluitingen met kabellengtes variërend van 50 tot 800 meter. Dit is vergelijkbaar met situaties die in het dagelijks leven voor komen. De afstand van een centrale tot de aansluiting thuis is namelijk elke keer anders.

Om het nog beter te testen, worden er verschillende modems aangesloten, zodat er een complete straat gesimuleerd wordt. Op deze manier is het mogelijk de snelheden te meten bij verschillende lengtes, verschillende technieken en verschillende hoeveelheden modems. Ook super-vectoring, wat steeds meer toegepast wordt in Nederland, wordt hier getest. Dit testen gaat dag en nacht door. Op die manier wordt er enorm veel data vergaard, wat weer gebruikt kan worden om producten te verbeteren.

Software Development & Testing

Tijd om even naar buiten te gaan. Na een korte wandeling waren we aangekomen bij het tweede gebouw van de dag. Hier wordt de software geschreven voor alle apparaten van FRITZ!. Niet alleen de nieuwere functionaliteiten worden hier ontwikkeld, maar ook de tussentijdse beveiligings updates. De grote releases komen 1 keer per jaar, de updates wanneer het meteen nodig is. Hiervoor zit een team klaar die de hele dag bezig is met de software. Waar rekening mee gehouden moet worden, is dat de complete reeks van producten overweg moet kunnen met de software. Van de nieuwste apparaten wordt echt wel verwacht dat er updates gemaakt worden, maar AVM ondersteunt zelfs nog apparaten die 9 jaar oud zijn! Geen makkelijke klus om alle modems te ondersteunen die in de tussentijd allemaal zijn uitgebracht.

Om te zien of de software nog werkt op deze oudere producten, is er een kamer met een rek, waar alle courante routers aangesloten zitten. Hier wordt 24/7 verschillende tests afgerond. In het rek worden de upload- en download snelheden getest. Aan de andere kant van het rek bevinden zich nog 9 modems. Bij deze opstelling worden elke 2 minuten tests gedraaid met betrekking tot de telefonie. Er wordt een nummer gebeld en er wordt gecontroleerd of het toestel daadwerkelijk over gaat. Al deze gegevens worden opgeslagen, zodat de resultaten later gebruikt kunnen worden bij het verbeteren van de software.

Gaan we nog een kamer verder, dan zien we twee boxen staan waarbij de Wifi getest worden. Gekeken wordt of de kanalen allemaal sterk genoeg zijn en of de juiste snelheden gehaald kunnen worden. Ook zien we een derde kast die hermetisch afgesloten kan worden, echter zit hier een draaischijf in. De schijf kan gedraaid worden, zodat een modem vanuit verschillende hoeken gemeten kan worden. Dit toont aan onder welke hoek een modem het beste presteert. Aan de andere kant van het gangpad staat een opstelling die automatisch door de complete configuratie procedure gaat. Hiervoor heeft AVM een script geschreven wat de instellingen een voor een af gaat. Er komt geen mens meer bij te pas. Stel je voor dat je de hele dag hetzelfde script moet gaan draaien om een modem in te stellen. Denk dat je na maximaal een week je baan op zegt!

Support

Tijd om weer even de zon in te duiken en een wandeling te maken naar het derde gebouw van de dag. In dit gebouw zit het complete support team van AVM. Niet allemaal op elkaar in één grote zaal, maar men zit allemaal lekker ruim en kan zijn of haar werkplek zo indelen als men zelf wilt. Ook zit niet iedereen de hele week op dezelfde plek: mensen mogen ook vanuit huis werken. Dit is wel zo prettig, want dit geeft ook afwisseling in werkplek. Mocht een medewerker het toch even niet weten, kan men via een intern systeem informatie zoeken of vragen aan elkaar stellen. Op de locatie in Nederland zat 1 persoon aan de telefoon, maar in Berlijn zat ook 1 Nederlandstalige support agent, die uiteraard aan ons voorgesteld werd.

Wekelijks komen er > 10.000 meldingen binnen waarvan de meeste toch via de telefoon. maar dit is al lang niet meer alleen maar via de telefoon. 1/3 van alle vragen gebeurt via mail, het internetformulier of Social Media. Vragen worden altijd geregistreerd en mocht het gebeuren dat een vraag erg vaak voor komt, dan wordt deze opgenomen in het FAQ sheet zodat de gebruiker het antwoord op zijn of haar vraag makkelijk terug kan vinden in de toekomst. En ja, ook hier komen de meest vreemde dingen binnen, maar dat gebeurt bij elke support desk.

Nadat wij nog even met een teamleader hadden gesproken, was het tijd om naar de vergaderruimte terug te keren. Daar werden we getrakteerd op een heerlijke lunch met salades, broodjes en genoeg drinken (want het bleef warm). Er was ook nog tijd om met Erik, Gerrit en Janis te praten over wat we die dag allemaal gezien hadden en wat de toekomstplannen waren voor het bedrijf. Hier kon natuurlijk niet al teveel over gezegd worden.

Afterwards

Na de lunch was het tijd om naar het hotel te gaan, waar we nog even een moment hadden om ons op te frissen, om te kleden en wellicht nog even een powernap te pakken. Rond 20.00 was het tijd om naar het restaurant te gaan om te genieten van het uitzicht, het eten en uiteraard het Duitse bier. Vele onderwerpen kwamen weer aan bod en de avond was geweldig. Ondergetekende ging weer redelijk op tijd terug naar het hotel, want de volgende dag stond IFA weer op het programma.

De eerste keer IFA: geen idee wat ik moest verwachten. Dan kun je er maar beter blanco in duiken. Het was je ogen uitkijken. De stands waren helaas nog niet klaar op de tweede persdag. We hadden van anderen al gehoord dat de beursvloer de eerste dag echt een bouwval was. Dit trok helaas door naar de tweede persdag, wat toch zonde is. Je verwacht dat je als pers rustig stands kunt bezoeken en een gesprek aan kunt gaan met fabrikanten, maar dat was helaas niet het geval. Een aantal stands waren wel af, zoals die van Dell en Asus. Daar was het al mogelijk mensen te spreken en producten te bekijken. Andere stands waren compleet afgesloten en had je speciale toegang nodig (LG had een hele hal die dicht was). Weer andere stands werd nog volop aan gewerkt en vroeg je je af of de stand de volgende dag wel klaar was. Het was een mooie gelegenheid om het complex te verkennen, waarbij je door 50 hallen loopt. Daarvan is een gedeelte niet interessant voor een tech reviewer, maar andere hallen waren des te interessanter.

De volgende dag was het dan toch zo ver: de IFA was open voor het grote publiek. Daarmee moesten alle stands ook wel klaar zijn en zoals verwacht: het was goed druk. Gelukkig was het wel mogelijk nog een praatje te maken met verschillende fabrikanten en leuke contacten op te doen. Natuurlijk kon deze beursdag niet voorbij gaan zonder een bezoek aan de gastheren van deze trip: AVM. Zij hadden een hele grote stand met verschillende producten, maar ook een koffie corner waar je rustig kon zitten en een gesprek aan kon gaan met de medewerkers. Meteen werd ik uitgenodigd door Eric en getrakteerd op een kopje koffie. Later kwam Janis ook nog even langs en hadden we een goed gesprek. Om 16:00 was het toch zover: het was tijd om richting het vliegveld te gaan, want de vlucht terug moest toch gehaald worden.

Het waren drie hele vermoeiende dagen, maar ik had ze voor geen goud willen missen.
Bij deze nogmaals: Dank aan Eric, Gerrit, Janis, AVM en Progress voor het mogelijk maken van deze trip!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op